منو

همیشه در طول دوره ی کلاس های طراحی وب ، با این سوال از جانب کارفرمایان روبرو می شویم :‌‌ “چگونه از سایت پر بازدیدی برخوردار باشیم ؟”
به طور کلی برای افزایش بازدید کننده ها می بایست به ۲ فاکتور توجه داشته باشیم ، یکی اینکه بازدید کننده ها از کجا می آیند ؟ و چطور این بازدید کننده ها را حفظ کنیم .

الف) جذب بازدید کننده :

جذب بازدید کننده مختص بازدید کننده هائی است که برای اولین بار وارد سایت شما می شوند . بازدید کننده ها معمولا” از موتورهای جستجو و یا لینک ها وارد سایت ما می شوند . لینک ها هم شامل چندین مورد می شوند ؛ یا لینک ما در دیگر سایت ها بوده و یا کاربری لینک را به دوستان خود معرفی نموده و یا مطلبی از سایت ما به همراه لینک در دیگر سایت ها آورده شده شده است یا … . هر چه تعداد لینک ها بیشتر باشد ، طبعا” رتبه ی سایت در موتور های جستجوگر بیشتر شده و هنگام جستجوی کاربران ، سایت مورد نظر در مراتب بالاتری قرار می گیرد .

ب) حفظ بازدید کننده :

حفظ بازدید کننده مختص بازدید کننده هائی است که قبلا” به سایت شما رجوع کرده اند ؛ این امر نیز شامل مواردی است که به لینک های بیشتر می انجامد و همانطور که می بینید همه موارد به هم مربوط و یکی پشتیبان و لازمه ی دیگری است ؛ به روز رسانیسایت هم یکی از عوامل حفظ بازدید کننده می باشد ، معمولا” سایت هائی که با مطالب جدید سریعا” به روز رسانی می شوند از بازدید کننده های ثابت زیادی برخوردار می شوند ، با توجه به موارد مذکور ؛ افزایش بازدید کنندگان را از نگاهی دیگر و پله به پله مورد بررسی قرار می دهیم :

قدم اول: محتویات سایت

الف) کیفیت در محتوا‌ :‌ هر چه قدر مطالب و مقالات سایت دارای کیفیت بیشتری بوده و جنبه ی کاربردی و تخصصی به خود بگیرد ؛ بازدید کننده های ثابتی جذب سایت شده و این بازدید کننده ها به معرفی این سایت مفید و کاربردی به دوستانشان می پردازند . سعی کنید نیاز های کاربران خود را سنجیده و در جهت رفع آنها گام بردارید ؛ کاربران معمولا” به دنبال چیزهائی هستند که برایشان سودمند باشد (خدمات رایگان ! از اسباب سرگرمی گرفته تا آموزش تخصصی) لازم به ذکر است که کمیت و کیفیت محتوایسایت توأمان در افزایش ترافیک وب سایت موثر است ؛ موارد فوق در حفظ بازدید کننده و جذب بازدید کننده (از طریق موتور های جستجو) موثر واقع شود .

ب) کمیت در محتوا : کمیت در محتوای یک سایت نقش خیلی مهمی را ایفا می کند ؛ هر چه قدر محتوای یک سایت بیشتر باشد و از نظر زیر شاخه ها و صفحات دارای حجم بیشتر و گسترده تری باشد ؛ طبعا” شانس بیشتری در ارائه توسط موتورهای جستجو داشته و بدون شک قرار گیری آدرس سایت در ردیف های اولیه ی موتور های جستجو بازدید ها را به صورت تصاعدی افزایش می دهد . این موارد بیشتر به جذب بازدید کننده از طریق موتور های جستجوگر کمک می کند .

قدم دوم : بهینه سازی ظاهر و باطن (صفحات) سایت (موثر در حفظ بازدید کننده)

الف) ظاهر سایت : ظاهر سایت به مواردی چون طراحی ، رنگ بندی ، سهولت دسترسی کاربر ، چیدمان و کاربر پسند بودن مربوط می شود . مطمئنا” ظاهر دلنشین صفحات باعث ترغیب بازدید کننده شده و اشتیاق وی را برای کندوکاو در بخش های مختلفسایت افزون می کند . طراحی های زیبا در ذهن ها می ماند و همیشه با عنوان سایتی کاربر پسند از آن یاد می شود . همین امر به علاوه محتوای سایت باعث مراجعات بیشتر یک کاربر شده و به حفظ کاربر می انجامد ، و بر عکس ؛ ممکن است سایت هائی با محتوای بسیار وزین اما ظاهری نا مناسب به بستن صفحه توسط کاربر در وحله ی اول منجر شود . به کار بردن منوهای نقشه سایت باعث می شود کاربر ذهنیتی از کل بخش های سایت شما به دست آورده و این امر از گیج شدن احتمالی کاربر جلوگیری می کند ؛ بدین گونه همه ی بخش ها برای کاربر قابل دسترس می باشد .

ب) باطن سایت : منظور از باطن سایت ، همان کد سورس صفحات است . همانطور که می دانید تگ های سرآمد در یک سند HTML شامل ROBOTS ، DESCRIPTION ، KEYWORDS ، Language ، TITLE و … می باشند که با تخصیص مقادیر مناسب به این گزینه ها و تنظیم فایل robots.txt در پوشه ی اصلی می توان به معرفی بهتر سایت به موتور های جستجو پرداخت و همچنین با کد نویسی صحیح و چیدمان تگ های مناسب می توان به سرعت بارگزاری (Load) صفحه کمک شایانی نمود .

قدم سوم : معرفی وب سایت (موثر در جذب بازدید کننده)

الف) معرفی وب سایت به موتور های جستجوگر : از آنجائی که اعم بازدید کنندگان سایت های بزرگ از طریق موتور های جستجو صورت می گیرد ، بهتر است قبل از کشف سایت توسط خزنده ها ، خودمان سایت وب را به این موتورها معرفی کنیم . غالبا” پس از حدود ۱ تا ۲ ماه بعد از معرفی ، سایت ما در بانک اسناد روبوت ها ذخیره می شوند ؛ هم اکنون می توانید نسبت به ثبت سایت خود در سایت هائی مانند [ جهت مشاهده لینک عضو شوید ! ]] اقدام نمائید .

ب‌) لینک : لینک سایت شما در سایت های متعدد و بزرگ (چه به صورت عکس و چه به صورت متن) تاثیر مستقیمی بر افزایش ترافیک وب خواهد داشت ، نام یا نشان سایت شما هر چه بیشتر در سایت های دیگر وجود داشته باشد و هر چه سایت های مذکور بزرگتر و دارای رتبه ی بالاتری نسبت به سایت شما داشته باشند ، چه از نظر ورود بازدید کنندگان (با کلیک بر روی نام یا نشان سایت شما) چه از نظر موتور های جستجوگر (که به دنبال لینک ها می روند) تاثیر زیادی بر افزایش ترافیک سایت شما داشته و به افزایش رتبه ی سایت شما در موتورهای جستجو می انجامد .

ج) تبلیغات : بدون شک بهترین و موثرترین روش معرفی سایت تبلیغات در سایت های بزرگ می باشد ، توسط تبلیغات خیل بازدید کنندگان به سایت شما جاری شده و در صورت برتری نسبت به رقیبانتان ، صدها مشتری ثابت را به خود جذب خواهید کرد . البته این روش برای سایت هائی با هداف تجاری و فقط در سایت های بزرگ و سازمان یافته ای همانند گوگل توصیه می شود و تبلیغات به صورت ایمیل انبوه و سایت های مدعای افزایش ترافیک سایت توصیه نمی گردد .

نکات تکمیلی :

>> همیشه توسط برنامه های آمارگیری سایت خود را چک کنید ؛ بازدید کننده ها از چه طریق بیشتر وارد سایت شما شده اند و چه صفحاتی را بازدید نموده اند ؛ چه کلماتی را جستجو کرده و به چه چیزهائی علاقه نشان می دهند . بدین گونه از نحوه ی ورود و علائق بازدید کنندگانتان مطلع شده و از سایت [ جهت مشاهده لینک عضو شوید ! ] شهرت سایت خود را چک کرده و از طریق [ جهت مشاهده لینک عضو شوید ! ] یاهو از سایت هائی که به شما لینک داده اند مطلع شوید ؛ بدین روش ها قادر خواهید بود نقاط ضعف و قوت سایت خود را مورد برسی قرار دهید .

۱- از وجود If-Modified-Since HTTP header در وب سرور سایت خود اطمینان حاصل کنید چون این ویژگی تغییرات سایت شما را به گردشگرها اعلام می کند .

۲- جهت کارکرد موثر خزنده های جستجوگر ، سعی کنید لینکها را با دستورات HTML به نمایش در آورید ؛ بدین معنا که از ارائه ی لینک به وسیله ی جاوا اسکریپت و یا فلش تا حد ممکن اجتناب کنید .

۳- چنانچه صفحات وب شما داینامیک (پویا) می باشد ؛ برای ذخیره ی بهینه صفحات سایتتان در بانک اسناد موتور های جستجو گر ، بهتر است از به کار بردن کاراکتر هائی مثل ؟ ، = ، # ، & در آدرس صفحات پرهیز کرده و به جای آنها از / استفاده کنید .

۴- سعی کنید در صفحات داینامیک (پویا) از متا تگ های منحصر به فردی استفاده کنید (تیم ما این عمل را در [ جهت مشاهده لینک عضو شوید ! ]به صورت کاملا” اتوماتیک انجام داده اند)

۵- شایسته است در مدیریت محتوای سایتتان به صورت گروهی عمل کنید ؛ تجربه نشان داده که همیشه سایت هائی که گروهی اداره می شوند ، آنهائی که توسط کاربران هم محتواشان ارسال می گردد (مانند سایت خبری یا انجمن های گفتگو و یا سایت های دوست یابی) موفق هستند .

۶- دو زبانه بودن سایت (فارسی و انگلیسی) بازدید ها را بسیار افزایش می دهد .

۷- از امکاناتی چون خروجی pdf صفحات ، نسخه قابل چاپ ، معرفی به یک دوست ، دسته بندی مناسب مطالب غافل نشوید .

۸- پهنای باند سرور خود را به نسبت تعداد بازدید کنندگان افزایش دهید ، مطمئنا” در صورت عدم لود صفحات ، سایت شما به عنوان سایتی دارای اختلال در ذهن ها مانده و بسیاری از بازدید کنندگان خود را از دست می دهد و گاه کاربران جدید در هنگام روبرو شدن با این وضعیت دیگر به سایت شما باز نمی گردند .

چگونه یک سایت تجاری پر بازدید داشته باشیم؟

برای این امر ابتدا باید علم این را داشته باشیم که در طراحی سایت خود روش هایی را به کار ببریم که باعث جذب مخاطبان بیشتر شود؛ البته نکته مهم در جذب مخاطب این می باشد که باید مخاطبان و بازدید کنندگان وب سایت دلیل بازدیدشان از وب سایت ما، برای کسب اطلاعات در زمینه محصولات و خدمات شرکت ما باشد، زیرا بازدید کننده هایی که فقط یکبار وب سایت ما را بازدید کنند زیاد برای ما موثر نخواهند بود؛ چون هدفی غیر از بازدید از وب سایت ما را داشتند.

پس باید روش های بهینه سازی سایت قبل و بعد از طراحی آشنا باشیم. بهترین کار در این زمینه سپردن کار طراحی سایت به شرکت های طراحی سایت با تجربه از جمله گروه طراحی سایت بازار وب می باشد.

روش کار به این صورت است :

ابتدا ما باید یک دامنه و آدرس اینترنتی که در بحث دامنه (Domian ) با آن آشنا شدیم، ثبت نماییم که با نام شرکت همخوانی داشته باشد و خلاصه ای مناسب و نامی با آهنگ که در ذهن ماندگار باشد.
سپس باید محلی برای ذخیره اطلاعات در فضای وب که در بحث میزبان وب ( host) با آن آشنا شدیم، ایجاد نماییم.
در مرحله بعد باید به سراغ طراحی سایت زیبا با قالب گرافیکی مناسب و جذاب برویم، زیرا وب سایت در نمای اول حکم ویترین شرکت ما را دارد. و البته تمام نکات بهینه سازی سایت را در طراحی آن رعایت نماییم.
حالا باید محتوایی که قرار است به مشتری ارائه شود در وب سایت به صورت روزانه ثبت نماییم. مهمترین نکته در ثبت محتوای وب سایت، ثبت کلماتی می باشد که زمینه کاری ما حول آن کلمات می چرخد. در مبحث بهینه سازی سایت می توانیم با این موارد آشنا شویم. در بهینه سازی سایت هم طراحی مناسب نیاز می باشد و هم محتوای مناسب، به این بحث سئو نیز گفته می شود.
بعد از انجام دادن این مراحل باید بتوانیم توسط تبلیغات و محتوا و دریافت اعلائم و نشانه های معتبر مانند e نماد(ای نماد) اعتماد مشتریان خود را جلب نماییم.

نکته بعد ایجاد یک راه آسان برای پرداخت الکترونیک می باشد، این کار نیز می تواند تاثیر زیادی در انتخاب وب سایت ما به عنوان فروشگاه اینترنتی برای مشتریان باشد.

در آخر هم باید بتوانیم تبلیغات خود را در بیشترین حد ممکن در سراسر جهان انجام دهیم و نام برند و شرکت خود را از طریق نت جهانی کنیم. زیرا تجارت الکترونیک دیگر محدودیت جغرافیایی ندارد و بازار ما می تواند جهانی باشد. گرچه برای این امر باید زیرساخت ها آن را نیز دارا باشیم و شرکت دارای امور بین الملل و متخصصان ارتباطات خارجی باشد. همچنین محصولات ما نیز باید توانایی جهانی شدن را نیز داشته باشد.

قواعد اصولی برای جذب کاربر در طراحی سایت
اگر می خواهید یک سایت بسیار جذاب طراحی کنید و مدیر یک سایت با ارزش شوید باید به دقت نکاتی را رعایت کنید. سایت هایی که به دلایل مختلفی با موضوعات متنوعی محبوب می شوند هر کدام ویژگی های خاصی دارند و البته همه از یک اصول خاص پیروی می کنند.

اما خوب است قبل از هر چیز شما برای راه اندازی سایتتان به چند سوالی که از طرف کاربر پیش می آید پیش از هر چیز فکر کنید و به آن ها پاسخ دهید! پاسخ این سوال ها می تواند به بهترین شکل به شما کمک کند تا گام های بعدی برای ارتقای سایت را بلند تر بردارید و محکم تر بر زمین بگذارید.
سوال ها به تریتب زیر است:

  1. سایت مورد نظر تا چه اندازه معتبر است؟
  2. سایت به چه اندازه قابل اعتماد است؟
  3. شرکت پشتیبانی این سایت چگونه شرکت است؟
  4. آیا سایت ثبات دارد؟
  5. آیا این سایت برای من ساخته شده ؟
  6. استقبال از من در سایت چگونه است؟

تمام این سوالات می تواند جهت گیری شما در ساختار سایت را تغییر دهد پس باید در کمال صداقت و مطالعه به این سوال ها پاسخ بدهید!

اما نکات دیگری هم هست که باید حین طراحی به آن ها توجه داشته باشید:

رنگ سایت را اصولی انتخاب کنید

باید توجه داشته باشید که رنگ بندی و گرافیک سایت به جهات بسیاری می تواند روی کاربر تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. رنگ بندی ها بر اساس نکات زیادی مثل قشر مخاطب سایت، سن مخاطبین، فرهنگ ملل، اقبال عمومی، و… انتخاب شود. اقبال عمومی بدین معناست که عموما در کشورهای خارجی سایت های بدون گرافیک بیشتر استقبال می شود اما مردم ایران به سایت های رنگارنگ با رنگ های شاد بیشتر علاقه نشان می دهند. پس شما باید به طور بسیار علمی کاربرانتان را روانشناسی کنید و از رنگ های مورد نظر استفاده کنید.

به عنوان مثال برای نوجوان ها که یک سایت پرورشی در حال راه اندازی است، باید از رنگ های شاد و در سه الی ۴ رنگ متفاوت بهره برد. می توانید به وب سایت های موفق در حوزه خود نگاه کنید و از آن ها ایده بگیرید.

به نکات ریزش یا بارش کاربر در سایت توجه کنید

وقتی یک سایت در حال راه اندازی است آیتم های زیادی هستند که می تواند کاربران را به سایت جذب کند و البته دفع کند. باید مورد بررسی قرار دهید که کاربران هدف شما به چه چیزهایی علاقه دارند یا استانداردها را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثالی گیرا به این نکته توجه کنید که پس زمینه های متحرک می تواند هم حجم زیادی مصرف کند و هم موجب دیر لود شدن سایت بشود اما ممکن است برای کودکان جذاب و تحرک آور باشد پس مستلزم هزینه های بیشتری هستید که بتواند روند بهینه بودن سایت را از بین نبرد.

آیتم هایی که می تواند روی سئو و بهینه بودن سایت اثر داشته باشد المان های صفحه اصلی، سرعت لود سایت، حجم گرافیک ها، فایل های بکار رفته در قالب مثل فلش و … می باشد. اما به طور کلی توصیه می شود که سایت هایتان را با فلش طراحی نکنید و از ارائه صفحات ورودی و یا INTRO جدا خود داری کنید و تا حد امکان از پس زمینه استفاد نکنید ( البته پس زمینه متحرک )

حروف چینی سایت و محتوا را مد نظر داشته باشید

استفاده از فونت ها هم به قشر خاصی بر می گردد هر چند از نظر اصولی باید یک سری فونت های خاص ارائه دهید که با همه مرورگر ها هم خوانی دارد ( مثل تاهوما) ولی باید توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران، با فونت ها و اندازه های مختلفی سرو کار دارند. اگر سایت شما برای افراد مسن طراحی شده است باید توجه کنید که فونت عادی چشم کم بینای برخی از بزرگان را اذیت خواهد کرد. تلفیق رنگ ها با فونت ها نباید طوری باشد که حالت زدگی بوجود آورد. برای بچه ها و نوجوانان بهتر است از فونت های بچه گانه تر استفاده کرد تا بتوان از حالت رسمی در آمد و آن ها را جذب کرد.

در همین راستا گروه طراحی سایت بازار وب با استفاده از تجارب بسیاردر زمینه طراحی سایت میتواند در این عرصه بسیار عالی بدرخشد که نمونه کارهاگویای کیفیت بالا وسرعت فوق العاده سایت های طراحی شده توسط گروه طراحی سایت بازار وب میباشد.